مشکات وب
منو موبایل

مشکات وب

8 مزیت طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی یا فروش در شبکه های اجتماعی؟

صحبت درباره این موضوع بحث همیشگی بین فعالان شبکه های اجتماعی و متخصصین حوزه وب است. در این مقاله میخواهیم نه به عنوان یک آژانس خدمات دیجیتال که یکی از مهم ترین خدماتش طراحی و توسعه وب سایت است، بلکه بدون هیچ پیش داوری و جهت این موضوع را بررسی کنیم و امیدواریم بتوانیم راهنمای خوبی برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار شما ارائه دهیم. ابتدا به تعریف هرکدام از این مفاهیم میپردازیم.

فروشگاه های حاضر در شبکه های اجتماعی

تا چندسال پیش شبکه های اجتماعی محدود به لینکدین و توییتر و چند شبکه دیگر بود و هیچکس گمان نمیکرد که روزی شبکه های اجتماعی به وجود بیایند که بشود از آنها کسب درآمد کرد یا در آنها شغلی ایجاد کرد اما فیسبوک و اینستاگرام بازی را عوض کردند. میلیون ها انسان در سراسر کره زمین به این شبکه ها دسترسی داشتند و هرروز وقت زیادی را در آنها میگذراندند پس به مکان بسیار مناسبی برای تبلیغات کسب و کارها تبدیل شدند.

اما این پایان ماجرا نبود؛ خیلی زود صفحات تجاری در شبکه های اجتماعی شروع به فروش مستقیم کالا یا خدمات در بستر این شبکه ها شدند. مردم هم از این صفحات کم کم استقبال کردند و حجم بازار مناسبی برای آن ها فراهم کردند. در ایران هم مانند سایر کشورها (یا حتی بیشتر از سایر نقاط) صفحات تجاری مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفت.

رشد کسب و کارها در شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام در ایران تا جایی ادامه پیدا کرد که واژه های جدیدی مثل “فروشگاه های اینستاگرامی”، “کسب و کارهای اینستاگرامی”، “آنلاین شاپ های اینستاگرام” و… به لیست واژگان روزمره ما ایرانی ها اضافه شد. به نقل از دیجیاتو ، کسب و کارهای اینستاگرامی حجم بازاری حدود 32 هزار میلیارد تومان دارند که تجارت نیوز با استناد به اسناد مرکز ملی آمار ایران معتقد است این حجم بازار چیزی فراتر از 70 هزار میلیارد تومان است. اگر کم ترین عدد را هم در نظر بگیریم بازهم با بازار بسیار بزرگی روبرو هستیم. اما فعالیت در این شبکه ها چه مزایایی داشته که چنین حجم بازاری را توانسته به خود اختصاص دهد؟

فروشگاه اینستاگرمی
مزایای فروشگاه اینستاگرامی

مزایای فروشگاه اینستاگرامی

فروشگاه های اینستاگرامی مزایای زیادی دارند که در این بخش از مقاله قصد داریم تعدادی از آنها را بررسی کنیم. با این توضیح که مبنای بررسی ما کشور ایران است.

در دسترس

کاربران میتوانند میان تماشای مطالب جالب و اخبار و سرگرمی و موسیقی و … با یک لمس وارد فروشگاه شما شوند و ویترین شما را هم تماشا کنند.

همه گیر

میلیون ها کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و تمام آنها را میتوان مخاطب بالقوه فروشگاه شما دانست

راه اندازی کم هزینه یا بدون هزینه

برای راه اندازی یک فروشگاه اینستاگرامی شما تنها به یک موبایل و چند عکس برای فروش محصول خود نیاز دارید پس میتوان گفت راه اندازی این فروشگاه کاملا بدون هزینه و رایگان است یا حداقل بسیار کم هزینه است.

در دید مشتری قرار گرفتن به صورت خودکار

نیازی نیست کار خارق العاده ای برای دیده شدن در اینستاگرام انجام دهید همین که محصولات خوبی را ارائه کنید به طور خودکار در معرض دید مشتریان قرار خواهید گرفت.

تطابق با سلیقه مخاطب ایرانی

مخاطب ایرانی بیش از هر چیزی به دنبال دریافت خدمات در زمان کوتاه با راحتی بالا است. پس این فروشگاه ها بسیار مناسب هستند، بدون اینکه جستجویی کنند یا وارد درگاه خاصی شوند میتوانند سفارش خود را ثبت کنند و مهم تر از همه اینکه به این شیوه عادت کرده اند.

با همه این خوبی ها، فروشگاه های اینستاگرامی معایبی هم دارند که باعث میشود بهترین گزینه برای کسب و کار و درآمدزایی نباشند.

معایب فروشگاه اینستاگرامی

در این بخش به بررسی معایب فروشگاه های اینستاگرامی می پردازیم. معایبی که باعث میشود این فروشگاه ها مناسب ترین و بهترین گزینه نباشند.برخی از این معایب عبارتند از :

وابسته به پلتفرم بودن

این فروشگاه ها وابسته به پلتفرم خاصی هستند و شما مالکیتی بر فروشگاه خود ندارید بنابراین بر اثر اتفاقاتی مانند از دسترس خارج شدن صفحه، تعطیلی اپلیکیشن، فیلترینگ و… ممکن است کسب و کار شما به خطر بیفتد.

خطر تغییر ذائقه مخاطب

ممکن است در آینده نزدیک ذائقه مخاطب تغییر کند و مخاطبین ترجیح دهند از وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی خرید کنند نه از صفحات اینستاگرامی یا حتی شبکه اجتماعی تازه ای به وجود آید که همه به آنجا نقل مکان کنند؛ مانند اتفاقی که برای فیسبوک افتاد در این صورت هم ممکن است شما متضرر شوید و مخاطبان خود را از دست بدهید.

بی اعتبار بودن

به علت اینکه این فروشگاه ها بدون هزینه راه اندازی میشوند؛ احتمال وجود فروشگاه های تقلبی هم در این بستر بسیار زیاد است. باید به مخاطب حق داد که اعتمادی به فروشگاه نداشته باشد بنابراین شما به عنوان صاحب فروشگاه مجبورید امتیازاتی به خریدار دهید مثلا خریدار خیلی راغب نخواهد بود که برای اولین مرتبه خرید پول را به حساب شما واریز کند.

مدیریت سخت و عدم ارائه گزارشات مدیریتی

در فروشگاه های اینستاگرامی شما مجبورید سفارشات مشتریان را به صورت دستی ثبت نمایید پس باید مدام آنلاین باشید، به پیام های مشتریان پاسخ دهید، سفارشات را ثبت کنید و تغییرات سفارششان را به آنها اطلاع دهید. ممکن است تعداد سفارشات زیاد شود و شما دیگر نتوانید پاسخگوی همه مشتریان باشید، در این صورت آنها را در انتظار میگذارید که این میتواند سبب نارضایتی مشتریان شود.

طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی مزایای بسیار زیادی دارد که باعث میشود گزینه بهتر و حرفه ای تری نسبت به راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی باشد. در این قسمت به بررسی این مزایا میپردازیم:

استقلال

فروشگاه اینترنتی اختصاصی همیشه متعلق به شماست و وابسته به هیچ پلتفرمی نیست.

همیشگی

آدرس و جایگاه فروشگاه اینترنتی اختصاصی شما همیشه ثابت است و مشتریان همیشه میتوانند از همان بستر به وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

قابلیت گسترش و توسعه دائمی

وبسایت فروشگاهی را همیشه میتوان توسعه و گسترش داد، برخلاف فروشگاه های اینستاگرامی. با گسترش کسب و کار خود میتوانید منابع وبسایت خود را افزایش دهید و پذیرای مخاطبان بیشتری باشید.

معتبر

وب سایت فروشگاهی به دلیل هزینه بردار بودن راه اندازی اش همیشه برای مخاطب معتبر تر از فروشگاه اینستاگرامی است به همین دلیل دست مدیران فروشگاه را برای تعامل با مشتری باز میگذارد.

امکانات پرداخت و حمل و نقل متنوع

در فروشگاه های اینترنتی اختصاصی شما قادر خواهید بود تا گزینه های پرداخت و حمل و نقل را با توجه به شرایط کسب و کار خود به شکل متنوعی برای مخاطب فراهم کنید.

اتوماسیون و مدیریت آسان

پس از طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی شما از ارتباط مستقیم با مخاطبان بی نیاز خواهید شد، سفارشات به صورت اتوماتیک ثبت می شود و شما فقط انرژی خود را صرف اماده سازی و ارسال محصولات میکنید و مشتریان شما هیچوقت منتظر پاسخگویی شما نمی مانند.

گزارش های حرفه ای

داشتن گزارش حرفه ای از فروش و وضعیت مالی فروشگاه همیشه کمک بزرگی به مدیران برای پیش بینی ادامه روند کسب و کار خود میدهد. فروشگاه های اینترنتی اختصاصی گزارش های متنوع و دقیقی به صورت اتوماتیک به شما ارائه میدهند که سبب میشود به چشم انداز دقیق و درستی از کسب و کار خود برسید.

امکانات بالای نرم افزاری

به هر قابلیتی که برای فروشگاهتان فکر کنید؛ حین و بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی قابل پیاده سازی است. شخصی سازی بی نهایت و امکانات نرم افزاری بالای وب سایت های فروشگاهی به شما کمک میکند تا از رقبای خود متمایز باشید. طراحی فروشگاه اینترنتی میتواند با موتورها و زبان های برنامه نویسی متنوعی صورت گیرد؛ از جمله پایتون، وردپرس، لاراول، جنگو، PHP و…

طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

با توجه به مطالبی که گفته شد میتوان گفت طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی بهترین و حرفه ای ترین گزینه برای فروش اینترنتی است. اما با این همه؛ طراحی فروشگاه اینتنرتی اختصاصی هم چالش های خود را دارد که برای ورود به این بازار باید خود را برای این چالش ها آماده کنید. چالش هایی که اولین‌شان هزینه نگهداری وبسایت است شما باید برای استفاده از مزایا و ویژگی های ذکر شده هرماه هزینه ای را برای پشتیبانی و نگهداری وبسایت خود پرداخت کنید.

علاوه بر هزینه نیاز است به وبسایت خود رسیدگی بیشتری نسبت به پیج فروشگاهی داشته باشید تنها نمایش محصولات کافی نیست و باید در کنار آنها مطالبی که برای مشتری جذاب است نیز در وبسایت منتشر کنید. اما بازهم مزایای این روش ارزش صرف وقت، انرژی و هزینه را دارد.

ما در مشکات وب خدمات متنوعی برای طراحی فروشگاه اینترنتی به شما ارائه میدهیم که میتوانید با بهره گیری از آن کسب و کار خود را ارتقاء دهید و بین رقبای خود متمایز شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی فروشگاه اینترنتی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت

همه چیز درباره طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت

طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت تکنولوژی چنان در زندگی ما جای خود را باز کرده است، که نمی‌توانیم حتی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت

طراحی سایت

با توجه به اهمیت دنیای رسانه و دیجیتال در ماهیت زندگی بشر و تمامی فعالیت¬های در حال انجام، طراحی سایت به یکی از مهم¬ترین خدمات تحت وب تبدیل شده است.

6 دقیقه مطالعه مشاهده

طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با پایتون یکی دیگر از زبان‌هایی است که اکثری از اپ نویس ها از آن بکارگیری می‌نمایند. از […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده