مشکات وب
منو موبایل

مشکات وب

۱۰ نکته کلیدی برای طراحی وب سایت زیبا که هیچ کس به شما نمی‌گوید

لابد شما هم این ضرب‌المثل را شنیده باشید که می‌گوید «عقل مردم یه چشم‌شان است». این ضرب‌المثل حتی در طراحی وب سایت خصوصاً طراحی وب سایت فروشگاهی هم کاربرد دارد. ما نمی‌توانیم انکار کنیم که بخش بزرگی از اطلاعات را با چشمان خود درک می‌کنیم. از طرف دیگر انسان موجودی زیبا و زیبایی‌پسند خلق شده است. این ساده‌ترین دلیل برای طراحی وب سایت زیبا برای کسب و کار شما یا پرسونال برندینگ است. در مقاله‌ حاضر از وبلاگ مشکات وب درباره‌ی چرایی اهمیت جذابیت بصری و طراحی گرافیکی سایت میگوییم. همچنین در بخش دوم مقاله ۱۰ نکته مهم و کاربردی را برای طراحی وب سایت زیبا برای‌تان توضیح می‌دهیم. پس رای طراحی سایت زیبا تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

طراحی وب سایت زیبا

چرا طراحی وب سایت زیبا اهمیت دارد؟

  • اولین تأثیر یا همان First Impression نقش بسیار مهمی در مؤفقیت وب سایت شما دارد. مخصوصاً اگر در حال طراحی وب سایت فروشگاهی باشید، اولین تأثیر می‌تواند تعیین کند که آیا یک مشتری وفادار تازه به مشتریان خود اضافه کرده‌اید یا نه. این تأثیر اولیه در ایجاد اعتماد در ذهن مخاطب/ مشتری پراهمیت است. در وهله‌ی بعد طراحی وب سایت زیبا و جذاب از نظر بصری باعث ایجاد حس کنجکاوی می‌شود و افراد را ترغیب می‌کند تا به بخش‌های دیگر سایت شما نیز سر بزنند.
  • احتمالاً کلمه engagement را در اینستاگرام شنیده‌اید. این کلمه که نشان‌‌گر میزان تعامل با صفحه‌ اینستاگرام است، برای وب سایت نیز کاربرد دارد. وقتی طراحی وب سایت زیبا باشد، کاربر سایت تشویق می‌شود تا وقت طولانی‌تری در آن بگذراند و به دنبال آن تعامل بیشتری نیز با سایت خواهد داشت. به این ترتیب احتمال خرید از شما یا انتخاب سرویس شما به مراتب بالاتر می‌رود.
  • طراحی وب سایت زیبا و به اصطلاح پاکیزه که از شلوغی و آشفتگی جلوگیری کند، باعث می‌شود کاربر سایت به سادگی بتواند به آنچه میخواهد دست یابد. پس طراحی گرافیکی سایت برای طراحی وب سایت زیبا و جذاب از نظر بصری، حتی در ناوبری سایت هم نقش دارد.

به طور کلی می‌توان گفت در دنیایی که شمار سایت های مختلف ثانیه به ثانیه اضافه می‌شود، طراحی وب سایت زیبا می‌تواند برای شما و ساخت شما یک مزیت رقابتی عالی باشد.

این ۱۰ نکته برای طراحی وب سایت زیبا را هیچ کس به شما نمی‌گوید!

نکاتی که در ادامه می‌خوانید اگرچه به نظر ساده و بدیهی برسند، می‌توانند شما را در طراحی وب سایت زیبا که از به لحاظ بصری برای کاربران جذاب باشد، ممتاز کنند:

۱. طراحی وب سایت زیبا پیش از هر چیز نیازمند یک چیدمان یا Layout متناسب و زیبا است. وقتی که چیدمان کلی وب سایت شما هماهنگ و به‌سامان باشد و بخش‌های مختلف آن به خوبی از هم تفکیک شده باشند، ناوبری سایت هم بهبود می‌یابد و کاربر به سادگی آنچه میخواهد را می‌یابد.

۲. اکنون که چیدمان سایت یعنی کلیت آن به خوبی طراحی شد، بایستی با دقت جزئیات را تعیین کرد، زیرا این جزئیات هستند که کلیات را می‌سازند. یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی وب سایت زیبا و جذاب، انتخاب پالت رنگی است. رنگ‌ها باید یکدیگر را تکمیل کنند، با هم هماهنگ باشند و همسو و معرف هویت بصری برند باشند.

همچنین در مشکات مگ بخوانید :

طراحی هویت بصری چیست ؟

۳. طراحی تایپوگرافی و انتخاب فونت برای طراحی وب سایت زیبا حائز اهمیت بالایی است. فونتی که انتخاب یا طراحی می‌کنید باید خوانا، یکپارچه و بازتاب دهنده محتوا باشد. این بازتاب‌دهندگی مخصوصاً در سایت‌هایی که متن‌محور هستند اهمیت ویژه دارد.

۴. فضای منفی یا Whitespace از دیگر عناصر مهم طراحی وب سایت زیبا است. دقت در تنظیم فضای منفی می‌تواند سایت شما را مرتب و به‌سامان، یا بی‌نظم و خالی نشان دهد. همچنین خوانایی متون را بالا می‌برد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : @meshkat.web

۵. انسجام و یکپارچگی نیز یکی از نکات حیاتی برای طراحی وب سایت زیبا و جذاب است. بخش‌های گوناگون سایت شما باید از رنگ، فونت و تصاویری با روح یگانه تشکیل شده باشد.

۶. اگر می‌خواهید طراحی وب سایت زیبا و جذاب باشد، بایستی به عکس‌ها و گرافیک‌های سایت توجه کنید. عکس‌ها باید در تناسب با یکدیگر، دارای اندازه مناسب و برای بارگذاری بهینه باشند.

۷. این روزها استفاده از گوشی‌های موبایل بسیار بیش از گذشته شده است. از همین رو Responsive بودن برای طراحی وب سایت زیبا به شدت مهم است. واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن طراحی سایت به این معنا است که چیدمان و محتوا با صفحه های نمایش در اندازه های گوناگون مطابقت داشته باشد.

۸. یکی دیگر از مفاهیمی که احتمالاً آن را هم در فضای اینستاگرام شنیده‌اید، CTA (Call to Action) است که با نام دعوت به اقدام نیز شناخته می‌شود. دعوت به اقدام یعنی از مخاطب خود بخواهید یا او را تشویق کنید که پس از خواندن، دیدن یا استفاده از محتوای شما دست به یک اقدام بزنند. شما برای بهبود تجربه کاربری یا UX وب سایت خود نیز به Call to Action نیاز دارید. طراحی دقیق و زیبای دکمه برای دعوت به اقدام هم باعث افزودن به زیبایی بصری سایت شما می‌شود و هم مخاطب را بیشتر به انجام اقپام مورد نظر شما تشویق می‌کند. دکمه دعوت به اقدام باید در طراحی سایت متمایز و به خوبی قابل تشخیص و کلیک کردن بر آن آسان و روان باشد و به شکلی استراتژیک مخاطب را ترغیب کند تا آن را بفشارد. از دکمه‌های دعوت به اقدام مختلفی که در طراحی وب سایت زیبا قابل استفاده هستند و پیشنهاد می‌شوند، می‌توان به دکمه های Like و Dislike یا دکمه ثبت نام اشاره کرد.

۹. سلسله مراتب بصری یا Visual Hierarchy یکی از مفاهیم مهمی است که آشنایی طراح سایت با آن نه تنها به طراحی وب سایت زیبا کمک می‌کند، بلکه حتی کمک می‌کند که فروش شما نیز افزایش یابد. به طور خلاصه و به بیان ساده سلسله مراتب بصری اصولی است که ترتیب اهمیت یا ترتیب عناصر را تعیین می‌کند. به عبارت دیگر شما با رعایت این اصول چشمان مخاطبی را هدایت می‌کنید که چه چیزی را بیشتر و دقیق‌تر ببیند و چیزها را با ترتیبی که شما دوست دارید ببیند. مثلاً فرض کنید شما بر یکی از کالاهای خود تخفیفی با درصد بالا در نظر گرفته‌اید. اگر بخواهید تفاوت زیاد قیمت قبل و بعد و ارزش بالای خرید این کالا را در تخفیف نشان دهید، سلسله مراتب بصری می‌تواند به شما کمک کند، به این ترتیب که مشتری پیش از هر چیز قیمت نسبتاً بالای کالا را ببیند و سپس درصد تخفیف و قیمت بعد از تخفیف را ببیند. در چنین شرایطی احتمال خرید کاربر به مراتب بیش از حالت معمولی است.

۱۰. ممکن است به نظر بی‌ربط باشد اما طراحی وب سایت زیبا و سرعت بارگذاری سایت با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند. یک وب سایت با طراحی زیبا و جذابیت بصری باید با سرعت خوبی نیز بارگذاری شود. حداقل کردن کدها و بهینه کردن اندازه عکس‌ها از عواملی است که سرعت بارگذاری را پایین می‌آورد و به دنبال آن تجربه کاربری را نیز بهبود می‌بخشد.

مطالب مرتبط
هزینه ی طراحی سایت

ترفندهای کاربردی برای کاهش هزینه ی طراحی سایت

هزینه ی طراحی سایت کافی است یک کسب‌وکار کوچک داشته باشید تا به فکر طراحی سایت برای آن بیافتید. وقتی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
خلاقیت در طراحی سایت

خلاقیت در طراحی سایت

توصیه هایی برای خلاقیت در طراحی سایت خلاقیت در هر پروژه‌ای یکی از الزامات است. خلاقیت می‌تواند مسیر پیشرفت و […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده
کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد

10 مورد از کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد

ده مورد از کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید یا […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده