مشکات وب
منو موبایل

مشکات وب

مروری بر دیجیتال مارکتینگ: انواع آن، چالش ها و مهارت‌های مورد نیاز

مروری بر دیجیتال مارکتینگ: انواع آن، چالش ها و مهارت‌های مورد نیاز

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به استفاده از کانال­های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان است. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت­ها، شبکه­های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است. این روش، با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد که شامل برخی از اصول بازاریابی مشابه بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکت ها برای نزدیک شدن به مصرف کنندگان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می­شود. به طور معمول، شرکت ها روش های بازاریابی دیجیتال و سنتی را به صورت ترکیب در استراتژی خود استفاده می­کنند.

نکات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی دیجیتال، شامل بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق هر بستر آنلاین است.
  • این شکل از بازاریابی، معمولاً در وب سایت­ها، دستگاه­های تلفن همراه و پلتفرم های شبکه­های اجتماعی انجام می­شود.
  • این روش از بازاریابی با مارکتینگ اینترنتی که منحصراً در وب­سایت ها انجام می­شود، متفاوت است.
  • بستر این روش از تبلیغات، بسیار گسترده است. بسترهایی مانند جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، موتورهای جستجو، شبکه­های اجتماعی و موارد دیگر در این زمینه قابل استفاده هستند.
  • یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.

 آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می­شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از آن استفاده می­کند. برای موفقیت در بازاریابی، به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، هوش فروش و توانایی ارائه کالا و خدمات  به مشتریان نیاز است. این عمل معمولاً توسط متخصصان یا بازاریابان خاصی انجام می‌شود که می‌توانند توسط پرسنل شرکت و یا شرکت‌های بازاریابی فعال در این زمینه، انجام گیرد.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

به طور معمول، در بازاریابی سنتی (آفلاین)، شرکت­ها با بازاریابی از طریق بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینه‌ها هنوز هم وجود دارند، اما با ظهور اینترنت، نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان تغییر پیدا کرد. در اینجا بود که دیجیتال مارکتینگ وارد عمل شد.

امروزه با ورود گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال به بازار و استفاده همگانی از آنها باعث شد که شرکت‌ها بهتر بتوانند کالا و خدمات خود را به مشتریان عرضه کنند. مطالعات نشان می­دهد که مردم ترجیح می-دهند از طریق تلفن­های همراه خود از اینترنت استفاده کنند.

 بنابراین، جای تعجب نیست که 70٪ از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن­های همراه خود) تصمیم به خرید می­گیرند.

انواع کانال­های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی سنتی، از طریق تبلیغات چاپی (مانند روزنامه­ها و مجلات) و تبلیغات رسانه­ای (تلویزیون و رادیو) انجام می­گرفت. این کانال­ها هنوز هم استفاده می­شوند. امروزه کانال­های دیجیتال مارکتینگ، رشد یافته­اند و همچنان در حال توسعه و افزایش یافتن هستند.

 در ادامه، هشت مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از کسب و کارها ممکن است از چندین کانال برای تبلیغات استفاده کنند.

بازاریابی وب سایت

یک وب سایت، مرکز تمام فعالیت­های دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار است. وبسایت به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما این رسانه نیازمند اجرای انواع کمپین­های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. همچنین باید سریع، سازگار با موبایل باشد و استفاده از آن برای مشتریان آسان و راحت باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک  (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می­سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم­های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می­توانند کمپین­های کلیکی  PPC را در گوگل، bing، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک و یا پلتفرم­های ایرانی مانند یکتانت، ترب، فیس نما، و … راه­اندازی کنند.

این تبلیغات را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با این محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند. در روش­های دیجیتال مارکتینگ، کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیم‌بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC  جهانی، تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق محتوا است. محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر می­شود و سپس از طریق شبکه­های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یا حتی کمپین­های PPC تبلیغ می­شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ­ها، کتاب­های الکترونیکی، دوره­های آنلاین، اینفوگرافیک­ها، پادکست ها و وبینارها است.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

دیجیتال مارکتینگ ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، هنوز هم یکی از موثرترین کانال­های دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با  ایمیل­های اسپم اشتباه می­گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکت­ها این امکان را می­دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقمند است در تماس باشند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال، از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخ‌ها از فهرست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند. سپس از طریق بازاریابی ایمیلی، قیف‌های جذب مشتری را ایجاد می‌کنند تا این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی از طریق شبکه های­اجتماعی (SMM)

هدف اصلی کمپین بازاریابی شبکه­های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق­تر می­شوید، می­توانید از آن برای به دست­آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید. پست­ها و توییت­های تبلیغاتی دو نمونه از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی رسانه­های اجتماعی هستند.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته، یکی از قدیمی­ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه­ای به آن بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می­کنند و هر بار که فروش انجام شده یا سرنخ معرفی می­شود، کمیسیون دریافت می­کنند. بسیاری از شرکت­های معروف مانند آمازون برنامه Affiliate Marketing دارند که میلیون­ها دلار در ماه، به وب سایت­هایی که محصولات خود را در آنجا می­فروشند، پرداخت می­کنند.

بازاریابی ویدیویی

یوتیوب، یکی از محبوب­ترین موتورهای جستجو در جهان است بسیاری از کاربران قبل از تصمیم­گیری برای خرید یا برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا تماشای فیلم، به YouTube روی می­آورند. متاسفانه در کشور ما ایران این موتور جستجو فیلتر شده است. می­توانید از وبسایت آپارات استفاده کنید.

چندین پلتفرم دیجیتال مارکتینگ ویدیویی دیگر از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی آپارات برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. اکثر کسب و کارها بیشترین موفقیت را در نمایش ویدیو با ادغام کردن آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گسترده‌تر پیدا کرده­اند.

پیام کوتاه

شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از طریق پیامک برای ارسال پیام در مورد آخرین محصولات یا کمپین­های تبلیغاتی به مشتریان مشتاق خود استفاده می‌کنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از طریق کمپین­های SMS برای انتشار اطلاعات خود بهره می­برند. 

با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از پلتفرم­های ارسال گسترده پیامک متنی، به کسب و کارها این اجازه را می‌دهند که مستقیماً از طریق پنل ارسال گسترده پیام متنی ساده با مشتریان خود ارتباط داشته باشند. توجه کنید که بازاریابی اینترنتی با دیجیتال مارکتینگ متفاوت است.

 بازاریابی اینترنتی، تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می­شود. در حالی که بازاریابی دیجیتال می­تواند از طریق تلفن همراه، در ایستگاه مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق تبلیغات برنامه­های مختلفتلفن­های هوشمند نیز انجام شود.

چالش­های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ، چالش­های ویژه­ای را برای استفاده­کنندگان خود ایجاد می­کند. کانال‌های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال‌ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود مطلع باشند.

این افراد، بایستی مدام دانش خود را نسبت به این علم ارتقاء دهند. رقابت نیز در این زمینه روز به روز بیشتر می­شود و این مساله نیز بسیار چالش برانگیز است. آنالیز و بررسی رفتار مشتریان نیز یک چالش مهم دیگر است که باید در این زمینه نیز به درستی اقدام و برنامه­ریزی نمود.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این، به عنوان شرکتی مطرح است که از طریق کانال­های دیجیتال، در راستای منافع مصرف­کنندگان، بازاریابی می­کند. وظایف آنها شامل ایجاد و راه­اندازی کمپین­هایی برای مشتریان کسب و کار شما از طریق شبکه­های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ویدیوها و وب سایت ها و غیره است.

سئو در بازاریابی دیجیتال چیست؟

بهینه­سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) روشی است که شرکت­ها می­توانند ترافیک سایت خود را از طریق موتورهای جستجو با هدف قراردادن وب سایت­ها و بالا بردن جایگاه خود در نتایج جستجو افزایش دهند. این عمل می­تواند از طریق نتایج جستجو به صورت ارگانیک یا  توسط انتشار مقاله انجام شود.

زمانی که شرکت‌ها بتوانند سئو سایت خود را با استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود ادغام کنند، نام برند و وب‌سایت آن‌ها به طور فزاینده‌ای برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده می‌شود.

سخن پایانی

برخی از بزرگ­ترین کمپین­های تبلیغاتی جهان از طریق روش­های بازاریابی سنتی (آفلاین) اجرا می­شدند. اما تغییر در نحوه استفاده مردم از رسانهها، کسب و کارها را مجبور کرد نحوه بازاریابی خود را  تغییر دهند. دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر به همان اندازه، بزرگتر و موثرتر از تبلیغات سنتی و ابزارهای دیگر بازاریابی است. انتظار می­رود که با پیشرفت فناوری، بازاریابی دیجیتال نیز سیر تکاملی خود را ادامه دهد.

مطالب مرتبط

10 ابزار آنالیز سایت

آنالیز سایت همیشه موضوعی بحران برانگیز برای اکثری از مالکان سایت ها بوده است. اکثر آنان در پی شیوه هایی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
سئو مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ

سئو مارکتینگ چیست؟

سئو مارکتینگ در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا تفاوت‌ها و ارتباط بین بازاریابی دیجیتال و سئو را […]

6 دقیقه مطالعه مشاهده