مشکات وب
منو موبایل

مشکات وب

همه نکاتی که باید درباره‌ طراحی سایت تک صفحه ای بدانید

نکاتی درباره‌ طراحی سایت تک صفحه ای

به راه انداختن کسب و کار و توسعه دادن آن اگرچه همچنان از اصولی بنیادی پیروی میکند، اما دیگر چندان به گذشته شباهت ندارد. انسان در عصر تکنولوژی زندگی می‌کند و تقریباً هیچ یک از ابعاد زندگی او را نمی‌توان بدون تکنولوژی حتی تصور کرد. به همین دلیل است که اگر صاحب کسب و کاری هستید یا به فکر راه‌اندازی کسب و کار تازه برای خود افتاده‌اید، بایستی در فکر طراحی وب سایت زیبا نیز برای آن باشید. در واقع طراحی وب سایت زیبا و شکیل برای کسب و کار شما مثل افتتاح کردن یک شعبه‌ی ۲۴ ساعته است که در تمام ۷ روز هفته کار می‌کند. این کار به شما و کسب و کار نوپای شما اعتباری بیشتر و وجهه‌ای حرفه‌ای نیز می‌بخشد. تنوع بسیار وسیعی در طراحی سایت برای کسب و کارهای گوناگون وجود دارد. یکی از رایج ترین انواع طراحی سایت، طراحی سایت تک صفحه ای است. اگر تا به حال چیزی درباره‌ی طراحی سایت تک صفحه ای نشنیده‌اید و کنجکاوی درباره‌ی آن بیشتر بدانید تا پایان این مقاله در وبلاگ مشکات وب با ما همراه باشید. ممکن است طراحی سایت تک صفحه ای دقیقاً همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید.

سایت تک صفحه ای چیست؟

کافی است با اینترنت اندکی آشنایی داشته باشید تا بدانید وب سایت های معمولی (یا به تعبیری دیگر سنتی) دارای چندین صفحه چه هستند و کار با آن‌ها چطور است. اما شاید آشنایی با وب سایت تک صفحه ای و طراحی سایت تک صفحه ای به همان اندازه نباشد.
لطفاً نخندید اما وب سایت تک صفحه ای به وب سایتی با تنها یک صفحه وب گفته می‌شود. طراحی سایت تک صفحه به گونه‌ای است که تمام اطلاعات لازم را در همان یک صفحه به مخاطب منتقل می‌کند. ممکن است فکر کنید این گونه از طراحی سایت برای کسب و کارها در مقایسه با سایت های چندین صفحه‌ ای اشتباه و بی‌فایده است، اما واقعیت چیز دیگری است.

همچنین در مشکات مگ بخوانید :

۱۰ نکته کلیدی برای طراحی وب سایت زیبا که هیچ کس به شما نمی‌گوید

در طراحی سایت تک صفحه ای از کدام زبان های برنامه نویسی می‌توان استفاده کرد؟

در طراحی سایت تک صفحه می‌توان از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کرد، اما باید توجه داشته باشید که HTML زبان علامت گذاری اصلی برای طراحی سایت تک صفحه ای است. زبان های برنامه نویسی دیگر برای کارهایی مانند افزودن عناصر پویا و ایجاد تغییر در داده‌ها استفاده می‌شود.
از زبان های برنامه نویسی که در طراحی سایت تک صفحه ای از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به Ruby، CSS ، Java Script ، jQuery ، python و PHP می‌توان استفاده کرد.
با این اوصاف ذکر این نکته ضروری است که تنها با آگاهی از اصول طراحی وب با HTML و CSS هم می‌توانید طراحی سایت تک صفحه ای را با موفقیت انجام دهید.

طراحی سایت تک صفحه ای

HTML چیست؟ وطراحی سایت تک صفحه ای با HTML چگونه است؟

HTML بر خلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، یک زبان برنامه نویسی نه، که یک زبان نشانه گذاری است. این زبان متون و اطلاعات اضافی مرتبط با متن را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این زبان نقش مهمی در طراح سایت تک صفحه ای دارد. با کمک HTML می‌توانید به محتوای وب سایت یک صفحه ای نظم و ترتیب دهید و محتوا را به تأثیرگذارترین شکل ارائه دهید.
استفاده از tagهای HTML باعث می‌شود که مخاطب بتواند به سادگی و کاملاً روان بین بخش‌های مختلف وب سایت تک صفحه ای حرکت کند. همچنین استفاده از anchor tagها (که با نام HTML Bookmark هم شناخته می‌شوند) مخاطب را به لینک‌های همان صفحه‌ ای (same page link) ارجاع می‌دهد.

CSS چه کمکی به بهبود ظاهر در طراحی سایت تک صفحه ای می‌کند؟

شروع کار طراحی سایت تک صفحه ای چنان که در بخش پیشین گفت شد با HTML است یعنی طراحی ساختار اولیه و اصلی سایت تک صفحه ای و تعریف کردن قسمت‌های مختلف مانند هدر، فوتر و محتوای اصلی.
استفاده از CSS در طراحی سایت تک صفحه باعث می‌شود شما مطمئن باشید که تمام بخش‌های سایت شما ظاهر یکدست و هماهنگی دارند.
در طراحی سایت تک صفحه ای چیدمان یا همان layout نقشی کلیدی دارد. شما با استفاده از تکنیک‌های Grid یا Flexbox در CSS می‌توانید چیدمانی پذیرا (Responsive) و منعطف به طراحی سایت تک صفحه ای خود بیافزایید.
شما می‌توانید با استفاده از CSS کاری کنید که وقتی کاربر صفحه را بالا و پایین می‌کند بتواند navigation bar را به صورت ثابت ببیند.
همچنین می‌توانید با background-color و background-image رنگ پس‌زمینه را تعیین و تنظیم کنید.

همانطور که می‌بینید آگاهی تسلط بر HTML و CSS می‌تواند تضمین کند در طراحی سایت تک صفحه ای مؤفق عمل خواهید کرد. متخصصان و برنامه‌نویسان ما در مشکات وب علاوه بر این تسلط بر اصول طراحی وب، به هر زبان برنامه نویسی مد نظر شما نیز مسلط هستند و می‌توانند در کمترین زمان ممکن طراحی سایت تک صفحه شما را قبول کنند و به انجام رسانند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : @meshkat.web

طراحی سایت تک صفحه چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزیت و ویژگی اینگونه طراحی سایت، راحتی استفاده و سادگی آن است. این نوع از سایت ها نیاز کاربر را به جابه‌جایی بین صفحات مختلف یک سایت از بین می‌برد و به همین ترتیب تجربه کاربری (UX) را بهبود می‌بخشد.

طراحی سایت تک صفحه ای برای کدام نوع از کسب و کارها پیشنهاد می‌شود؟

طراحی سایت تک صفحه ای پیش از همه به کسب و کارهای کوچک و استارتاپ های نوپا پیشنهاد می‌شود، زیرا معمولاً در چنین شرایطی بودجه و منابع مالی محدود است و طراحی سایت تک صفحه ای به مراتب اقتصادی‌تر است.

اگر شما یک هنرمند عکاس، نقاش، گرافیست، یا نویسنده و … هستید و می‌خواهید پورتفولیو (نمونه کارها) خود را به شکلی مؤثر ارائه دهید، طراحی سایت تک صفحه ای احتمالاً بهترین انتخاب شما است.

طراحی سایت تک صفحه برای برپایی رویدادهایی مانند کارگاه‌هایی آموزشی، سمپوزیوم‌ها و فستیوال‌ها یک ایده عالی است. فهرست سخنران‌ها، جدول برنامه‌ها، چگونگی پرداخت هزینه و نام‌نویسی و موقعیت مکانی محل برگزاری و هر اطلاعات لازم دیگری می‌تواند به این ترتیب در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

از دیگر کاربردهای طراحی سایت تک صفحه ای می‌توان ارائه‌ی منوی آنلاین برای کافه‌ها و رستوران‌ها را نام برد. شما می‌توانید به این شکل منو را در اختیار مشتریانی که در راه رسیدن به رستوران شما هستند یا حتی مشتریان بالقوه‌ خود  قرار دهید.

آیا طراحی سایت تک صفحه ای برای پرسونال برندینگ هم مناسب است؟

شما حتی اگر کسب و کاری ندارید می‌توانید از طراحی سایت تک صفحه ای برای پرسونال برندینگ بهره بگیرید. اولین مزیت سایت های تک صفحه ای این است که با تلفن های همراه و تبلت سازگارتر هستند. از دیگر مزیت های جالب طراحی سایت تک صفحه ای برای پرسونال برندینگ این است که سرعت بارگذاری بهتری دارد و این می‌تواند شما را در نتایج گوگل بالاتر ببرد. از دیگر مزیت های طراحی سایت تک صفحه ای برای پرسونال برندینگ می‌توان به تعمیر و نگهداری ساده و کم‌هزینه، جذابیت و زیبایی بصری و بهبود تجربه کاربری (UX; User Experience) نام برد.

مطالب مرتبط
مزایای طراحی سایت چند زبانه

مزایای طراحی سایت چند زبانه چیست؟

مزایای طراحی سایت چند زبانه چیست؟ می‌گویند یادگیری هر زبان دریچه‌ای را از دنیایی تازه به روی فرد باز می‌کند. […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی موشن گرافیک

طراحی موشن گرافیک

طراحی موشن گرافیک: هنری متحرک برای جذابیت و ارتباط مقدمه در دنیای امروزی پر از رسانه‌های دیجیتال و هر روزه […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی هویت بصری

طراحی هویت بصری چیست؟

هویت بصری چیست؟ در دنیای امروزی، هویت بصری به عنوان یک عنصر حیاتی در برندینگ و بازاریابی شناخته می‌شود. طراحی […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده