مشکات وب
منو موبایل

مشکات وب

خلاقیت در طراحی سایت

توصیه هایی برای خلاقیت در طراحی سایت

خلاقیت در هر پروژه‌ای یکی از الزامات است. خلاقیت می‌تواند مسیر پیشرفت و بهبود عملکرد شما را صعودی کند و به طور مداوم موقعیت‌های تازه‌ی همکاری برای شما ایجاد کند. حل بسیاری از مشکلات بزرگ و غامض با خلاقیت به سادگی ممکن می‌شود. اگر می‌خواهید نتایج کار شما دارای اصالتی باشند که در اثر گذر زمان رنگ نبازد و نقطه‌ی تمایز شما از رقیبان دیگرتان باشد، باید خلاقانه فکر کنید و خلاقانه عمل کنید. روزگاری نه چندان دور طراحی سایت زیبا و شکیل برای هر کسب‌وکاری یک خلاقیت بزرگ محسوب می‌شد، اما این روزها طراحی سایت زیبا و کاربردی گرچه برای کسب‌وکارها واجب است، اما چندان عمل خلاقانه‌ای به نظر نمی‌رسد. این روزها تعداد کسب‌وکارهای که وب سایت دارند بسیار بسیار بیش از گذشته است، با این حال می‌توانید با به کار بستن خلاقیت در طراحی سایت، بین سایت خود و رقبا فاصله‌ای فاحش ایجاد کنید و به آسانی چندین پله بالاتر روید. در این مقاله از وبلاگ مشکات وب درباره‌ی خلاقیت در طراحی سایت به شکل مفصل توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

کدام زبان برنامه نویسی امکان خلاقیت در طراحی سایت بیشتری دارد؟

شاید شما هم هنوز مطمئن نباشید که باید از کدام زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت خود استفاده کنید و حال این سؤال برای‌تان پیش آمده باشد که استفاده از کدام یک از این زبان‌های برنامه‌نویسی امکان بیشتری برای خلاقیت در طراحی سایت به شما می‌دهد؟
با وجود این که HTML زبان برنامه نویسی نیست، اما ساختار اصلی یا به اصطلاح استخوان‌بندی صفحات وب را تشکیل می‌دهد. طراحی و تعریف عناصر مهمی مانند سرفصل‌ها، تصاویر و پاراگراف‌ها با استفاده از HTML ممکن می‌شود و بی‌شک توجه به آن باعث خلاقیت در طراحی سایت شما می‌شود.
زبان‌های برنامه نویسی با امکانات خلاقانه کم نیست، اما اگر بخواهیم برای خلاقیت در طراحی سایت فقط و فقط یکی را معرفی کنیم جاوا اسکریپت خواهد بود. پیش از این نیز در مقاله‌ی دیگری به طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت در وبلاگ مشکات وب پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید. این زبان برنامه نویسی پرقدرت امکان افزودن قابلیت‌های تعاملی و پویا مانند انیمیشن، منوهای متحرک و به وب سایت شما می‌دهد. استفاده‌ی هم‌زمان از HTML و جاوا اسکریپت همین انعطاف‌پذیر بودن دلیل محبوبیت طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت به نظر می‌رسد.

خلاقیت در طراحی سایت طراحی سایت

۱۰ نکته و توصیه برای خلاقیت در طراحی سایت

در این بخش از مقاله به ۱۰ نکته، توصیه و مثال خواهیم پرداخت که باعث بیشتر شدن خلاقیت در طراحی سایت شما می‌شوند. به قول ضرب‌المثل قدیمی ایرانی عقل مردم به چشم‌شان است، پس نباید در طراحی سایت زیبا برای کسب‌وکارتان کم‌کاری کنید.

۱. دارک مود (Dark Mode):

چند سالی می‌شود که سیستم‌های عامل و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی دارک مود (dark mode) یا حالت تاریک یا حالت شب را عرضه کرده‌اند. به دلایل گوناگون از جمله کاهش میزان مصرف باتری این ویژگی به سرعت بین کاربران محبوب شده است. بعضی از آن‌ها حتی این امکان را به کاربر می‌دهند که در طول روز از حالت روز یا معمولی و با تاریک شدن هوا از حالت شب استفاده کند. شما نیز برای خلاقیت در طراحی سایت می‌توانید برای سایت‌تان دارم مود تعریف کنید. این کار باعث می‌شود که محصولات عرضه‌شده نیز در زمینه‌ی تیره بهتر و زیباتر به نظر برسند.

۲. تغییر در ناوبری (Navigation) سایت:

برای خلاقیت در طراحی سایت استفاده از روش‌های معمول و سنتی ناوبری را فراموش کنید. در عوض به روش‌های تازه و خلاقانه‌ای مثل منوهای پنهان رو بیاورید. منوهای همبرگری نیز علاوه بر خلاقیت در طراحی سایت، برای صرفه‌جویی در فضا نیز بسیار عالی‌اند. همچنین می‌توانید از دستورات صوتی برای ناوبری استفاده کنید.

۳. استفاده از عناصر سه بعدی (3D):

یکی دیگر از عواملی که به خلاقیت در طراحی سایت کمک می‌کند، استفاده از عناصر سه بعدی (3D) است. این کار به عمق و بافت می‌افزاید، توجه کاربران را جلب می‌کند و از وب سایت معمولی شما یک وب سایت به‌یادماندنی می‌سازد. همچنین با افزودن عناصر سه بعدی به وب سایت می‌توانید ویژگی‌های خاص برند خود را برجسته‌تر کنید

۴. طراحی مینیمال:

در سال‌های اخیر تمایل در اکثر زمینه‌ها به سوی مینیمالیسم است و طراحی وب سایت نیز یکی از همین زمینه‌ها است. یکی از راه‌های خلاقیت در طراحی سایت برای داشتن سایتی چشم‌نواز و مدرن، مینیمالیسم است. عناصر غیرواجب را حذف کنید و از درهم‌ریختگی و شلوغی نیز بپرهیزید. منوهای همبرگری که در موارد قبل به آن اشاره شد نیز از تمهیدات دیگر برای مینیمال‌تر شدن و خلاقیت در طراحی سایت هستند.

۵. استفاده از انیمیشن‌های Scroll-triggered:

استفاده از انیمیشن به هر نحوی به خلاقیت در طراحی سایت می‌انجامد، اما در اینجا پیشنهاد ما استفاده از انیمیشن‌های Scroll-triggered است. این نوع از انیمیشن به محض اسکرول کردن سایت به سمت پایین فعال می‌شود. با استفاده از انیمیشن Scroll-triggered می‌توانید بر جذابیت بصری سایت خود بیافزایید، محتوای سایت را به تدریج آشکار کنید و حتی توجه کاربر سایت را به بخشی که مد نظرتان است، هدایت کنید.

۶. تایپوگرافی:

از جمله اولین عوامل اثرگذار در خلاقیت در طراحی سایت توجه به تایپوگرافی است. توجه به Visual Hierarchy یا سلسله مراتب بصری، استفاده‌ی خلاقانه از افکت‌های تغییر متن، استفاده‌ی مفید از فضای فید یا فضای خالی و از همه مهم‌تر طراحی فونت ویژه و اختصاصی می‌تواند به خلاقیت در طراحی سایت شما بیانجامد.

۷. استفاده از واقعیت مجازی (Visual Reality):

واقعیت مجازی، Visual Reality یا به اختصار VR به کاربران اجازه می‌دهد محتوای دیجیتال را به شیوه‌ای واقعی‌تر و فراگیرتر تجربه کنند و با آن تعامل داشته باشند. استفاده از VR در طراحی سایت نیز یکی از راه‌های خلاقیت در طراحی سایت است. این تمهید به ویژه برای وب سایت های گردشگری به شدت محبوب و راهگشا است.

۸. مکان‌نما (Cursor):

مکان‌نما یا cursor موس معمولاً به شکل پیش‌فرض یک فلش کوچک است. شما می‌توانید برای کاربران این امکان را فراهم کنید که خودشان مکان‌نما را از بین چند گزینه انتخاب کنند. همچنین می‌توانید برای مکان‌نما یک عنصر بصری جذاب طراحی کنید. مثلاً اگر وب سایتی برای خدمات ناخن داشته باشید، می‌توانید به جای فلش ساده از یک دست با ناخن‌های مانیکور شده و لاک زده برای مکان‌نما استفاده کنید.

۹. چیدمان Card Based:

این نوع از چیدمان محتوای سایت را در فضاهایی چهارگوش که به آن‌ها کارت یا کاشی نیز می‌گویند، سامان‌دهی می‌کند. هر کارت یا کاشی معمولاً هم متن و هم تصویر در بر دارد و محتوایی مستقل و مجزا را نمایندگی می‌کند. مثلاً یک مقاله از وبلاگ سایت، فهرست محصولات یا پرفروش‌ترین‌ محصولات روزهای اخیر، هر یک می‌توانند در یک کاشی قرار گیرند. این نوع از چیدمان نه تنها به خلاقیت در طراحی سایت کمک می‌کند، بلکه در صفحه نمایش دستگاه‌های گوناگون از گوشی هوشمند تا لپ‌تاپ به خوبی و بدون مشکل نمایش داده می‌شود.

۱۰. استفاده از Parallax Scrolling:

تکنیک Parallax Scrolling یکی از تکنیک‌های طراحی وب است که در آن پس‌زمینه صفحه وب با سرعتی متفاوت از پیش‌زمینه حرکت می‌کند و توهمی از عمق ایجاد می کند که جلوه بصری جذابی به تجربه‌ی استفاده از سایت می‌افزاید. در این تکنیک با دستکاری موقعیت لایه‌های مختلف محتوا در صفحه وب هنگام حرکت کاربر کار می‌کند و استفاده از آن نوعی خلاقیت در طراحی سایت است که کمتر در سایت‌های ایرانی دیده می‌شود.

برای استفاده از خدمات طراحی سایت با ما تماس بگیرید :

021-88062931 | 021-91030568 | info@meshkatweb.com | اینستاگرام ما

مطالب مرتبط
هزینه ی طراحی سایت

ترفندهای کاربردی برای کاهش هزینه ی طراحی سایت

هزینه ی طراحی سایت کافی است یک کسب‌وکار کوچک داشته باشید تا به فکر طراحی سایت برای آن بیافتید. وقتی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی وب سایت زیبا

۱۰ نکته کلیدی برای طراحی وب سایت زیبا که هیچ کس به شما نمی‌گوید

لابد شما هم این ضرب‌المثل را شنیده باشید که می‌گوید «عقل مردم یه چشم‌شان است». این ضرب‌المثل حتی در طراحی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد

10 مورد از کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد

ده مورد از کارهایی که در طراحی سایت نباید انجام داد چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید یا […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده